Ondertussen kun je al meerdere artikelen op deze blog vinden over een webwinkel beginnen. Wanneer je op internet op zoek bent naar een webwinkel abonnement, worden er diverse gratis abonnementen aangeboden. Maar, is een gratis abonnement de juiste beslissing wanneer je een serieuze webwinkel wilt opbouwen?

Wat zijn de voordelen en nadelen van een gratis webwinkel abonnement?

Natuurlijk hebben beide soorten, betaald en gratis een voordeel wanneer je een webwinkel wilt beginnen. Hieronder de voordelen van een gratis abonnement;

–          Het opstarten kost niets

–          Wanneer je eerst bekend wilt worden met een webwinkel systeem is dit een prima manier om dit gratis te doen, of om een webwinkel systeem te testen voordat je over gaat op een betaald abonnement

–          Wanneer je een webwinkel begint alleen als hobby, kan dit ook prima. Zo kun je wel je hobby uitvoeren, zonder dat je hiervoor hoeft te betalen.

Wat zijn de nadelen;

–          Je kunt in een gratis webwinkel over het algemeen geen eigen domeinnaam gebruiken.

(Voorbeeld: www.jouwnaam.webwinkelnaam.nl)

Dit heeft 2 nadelen: 1: Je wordt minder serieus genomen door klanten

2: Het is veel moeilijker om je vindbaar te maken in organische zoekresultaten in de zoekmachines

–          De regels zijn vaak scherper, niet alles wat je wilt is mogelijk

–          De ruimte is beperkt. Je kunt maar een bepaald aantal producten toevoegen en soms ook beperkt tekst en afbeeldingen

–          Vaak worden deze gratis abonnementen na een bepaalde proefperiode toch omgezet in een betaald abonnement (hierdoor moet je goed de kleine regeltjes lezen!) en zijn er ineens hoge kosten

–          Grote beperkingen in het design van de webwinkel

Wat zijn de voordelen en nadelen van een betaald webwinkel abonnement?

De voordelen;

–          Meer mogelijkheden dan met een gratis webwinkel abonnement in alle opzichten

–          Je kunt je eigen domeinnaam gebruiken

–          Het ligt vaak aan het abonnement, maar je kunt kiezen voor het aantal producten dat je kunt plaatsen. Wanneer je een goed abonnement hebt, kun je meestal een onbeperkt aantal producten toevoegen

–          Meer keuze uit betaalsystemen die je kunt toevoegen

–          Minder regels, het is jouw webwinkel

–          Doordat dit een uitgebreidere webwinkel kan worden, met een eigen domeinnaam, is het iets makkelijker om te zorgen dat je goed wordt gevonden in de zoekmachines. Daarnaast zullen klanten eerder bestellen doordat het er professioneel uitziet

De nadelen;

–          Het duurt meestal even voordat een webwinkel daadwerkelijk gevonden wordt door klanten. Je hebt dus nog geen inkomsten, terwijl je al wel de kosten hebt (Maar, over het algemeen is het met alle methodes zo dat je eerst moet investeren, wil je geld kunnen verdienen)

–          Je zit voor een bepaalde tijd vast aan een abonnement. Vaak een jaar, maar tegenwoordig zijn er ook webwinkels waar je een korter contract kunt aanvragen (soms tegen iets hogere abonnementskosten)

De conclusie

Wanneer je een webwinkel wilt beginnen als hobby, of om te oefenen, dan is een gratis abonnement hier prima voor geschikt. Maar wanneer je serieus een webwinkel wilt beginnen, als “echt” bedrijf, dan kun je beter kiezen voor een betaald abonnement! Hier kun je eerder, en veel meer geld mee verdienen dan een gratis abonnement. Mede dus doordat de klanten je serieuzer nemen, je hen meer winkelgemak kunt bieden en je eerder in de zoekresultaten kunt worden gevonden. Webwinkel, gratis of betaald?

Tip: Lees je eerst goed in over de verschillende abonnementen. Vergelijk de kosten en de mogelijkheden met elkaar. Want als je eenmaal bent gestart, is het niet makkelijk om over te stappen.

Wil je meer informatie en tips lezen over het beginnen van een webwinkel?

http://werkenopinternet.net/category/webwinkel/

Willem