Als webwinkel is het adverteren middels Google Adwords erg interessant.

Consumenten die als op zoek zijn naar een product zullen namelijk snel over gaan tot een aankoop.

Het kopen van deze bezoekers kan middels Google Adwords. Toch betalen veel webwinkeliers teveel waardoor hun campagnes niet renderen.

Lees in deze blog hoe je dit veranderd.

Hoe werkt Google Adwords in het kort?

Het hoogste bod In de zoekresultaten zie je vaak de licht gele blokken. Dit zijn de betaalde advertenties.

Er zijn maar een beperkt aantal plekken beschikbaar, elk bedrijf doet dus zijn best om de beste plaatsen in te kopen. Dit gebeurt middels veiling, de partij die het beste bod plaatst krijgt dus de advertentieruimte.

Hoe zorg je dat jouw advertentie de voorkeur krijgt van Google?

Het gaat niet alleen om de prijs bij het plaatsen van je advertentie in Google Adwords. Dit hierboven was een erg versimpelde weergave, in de praktijk is het wat ingewikkelder.

Niet alleen de prijs telt bij de veiling, maar ook de relevantie van je advertentie en hoeveel mensen op jouw advertentie klikken. Je betaald namelijk per klik (niet per weergave). Google heeft er dus baat bij dat mensen die zoeken relevantie advertenties te zien krijgen die passen bij hun zoekopdracht.

In de praktijk:

Een rekensom Stel er zoeken 100 mensen op stofzuiger. Adverteerder X biedt €0,60 om hierop gevonden te worden. Adverteerder Y biedt echter €0,45 om hierop gevonden te worden.

Bij adverteerder X klikken van deze 100 zoekers 2 mensen op de advertentie. Bij adverteerder Y zijn dit 3 mensen van de 100. Per 100 zoekopdrachten heeft Google in dit geval bij Adverteerder X: 2 x 0,60 = 1,20 verdiend.

In het geval van adverteerder Y is dit 3 x 0,45 = 1,35. Hoewel adverteerder Y minder per bezoeker (klik) betaald is het voor Google toch aantrekkelijker deze advertentie weer te geven. Op hetzelfde aantal zoekopdrachten wordt namelijk meer verdiend.

Minder kosten, meer rendement. Om minder te betalen voor een klik moet je er dus voor zorgen dat er meer mensen klikken op jouw advertentie. Het percentage mensen dat klikt per 100 views wordt de CTR genoemd. Dit percentage wordt ook in Google Adwords weergegeven. Deze CTR moeten we dus omhoog krijgen!

Optimalisatie tips

Hoe je jouw CTR dan omhoog krijgt? Er zijn een aantal simpele trucs. Allereerst moet jouw advertentie optimaal geschreven zijn. Dit doe je door deze aan te laten sluiten bij de zoektermen van je bezoeker. Schrijf dus niet 1 advertentie, maar maak per groep trefwoorden die een advertentie.

Verkoop je stofzuigers en wasmachines? Maak dan 1 advertentiegroep voor de stofzuigers en 1 voor de wasmachines in plaats van een algemene advertentie.

Noem in je advertentie de trefwoorden waar men op zoekt, en noem ook je unieke voordelen die uitnodigen tot klikken. Bijvoorbeeld door in de advertentie te vermelden “Vandaag besteld, morgen in huis” of “Vanaf €99,-”.

Vaak weet je niet welke advertentie het beste werkt. Plaats dus per advertentiegroep altijd 2 advertenties die rouleren. Laat deze twee advertenties niet teveel verschillen, maar verander bijvoorbeeld alleen 1 van de 3 zinnen. Vervolgens kun je periodiek kijken welke van de twee advertenties de beste CTR heeft en de andere vervangen door een nieuwe advertentie. Zo blijf je jouw advertenties optimaliseren.

Heeft een zoekterm binnen een groep veel kliks? Maak daar dan weer een aparte advertentiegroep voor met advertenties die specifiek zijn gericht op dat zoekwoord of een bundel van zoekwoorden.

Als laatste tip de pagina waarnaar je de bezoekers doorstuurt. Link hierbij naar een pagina die aansluit bij de advertentie en niet naar de voorpagina. Ben je op zoek naar een stofzuiger, dan wil je direct uit komen bij het aanbod aan stofzuigers en niet vanaf de voorpagina zoeken naar de juiste pagina.

Conclusie

De basis van adwords is simpel. Heb je dit goed onder de knie dan kun je echt optimaal rendement halen uit Adwords. Pomp dus niet zoals veel marcel landeweert gastblogwebwinkels geld in adwords, maar meet echt wat werkt en rendeert.

Deze gastblogblog is geschreven door Marcel Landeweerd. Hij is jaren actief in de e-commerce en gebruikt deze kennis en ervaring om webwinkels te ondersteunen. Zijn passie voor webwinkels deelt hij graag via www.webshopadvies.nl.

Dit artikel is in licht gewijzigde vorm ook verschenen op www.webshopadvies.nl. Kijk op WebshopAdvies.nl voor meer tips rondom jouw webwinkel.

Willem