Nettiquette? Wat is dat? Met nettiquette wordt de gedragscode voor op internet bedoelt. Een onderdeel hiervan zijn e-mails. Net als dat je met persoonlijke contacten een bepaalde, sociale etiquette hebt, bestaat dit ook voor internet. Misschien denk je; waarom is dit nodig, je hebt toch geen persoonlijk contact en ze weten niet wie je bent? Maar dit is niet het geval. Ook de contacten die je via internet hebt, zijn mensen. Achter iedere website of webwinkel zitten nog steeds echte personen! Hierom wil ik vandaag een stukje nettiquette meegeven voor e-mail verkeer.

Misschien is het artikel niet voor iedereen informatief, maar het is een onderdeel waar ik met mijn internet werk iedere dag mee te maken hebt. En als jij serieus geld wilt verdienen, jij straks ook. Daarnaast moet ik dit gewoon echt even kwijt!

De veelvoorkomende irritaties van de ontvanger van een e-mail

Misschien ben je al druk aan het werk op internet en heb je er al mee te maken(en anders komt dit vast binnenkort wel); je ontvangt regelmatig e-mails waar je je aan irriteert. (Ook voor degene die ze sturen is dit een nuttig stukje om te lezen!) En waarom irriteer je je hieraan? Ik zal even een aantal punten opnoemen;

–          Er wordt geen enkele aanhef gebruikt of begroeting

–          Wanneer er vragen worden gesteld, worden zij totaal niet netjes geformuleerd

–          Er staat geen nette afsluiting in de mail

–          De zender vraagt om gegevens, zonder zelf ook maar een naam te geven

–          Wanneer je deze toch netjes beantwoord, krijg je nooit meer iets te horen

Dit zijn maar een aantal punten, zo zijn er nog veel meer. Je wordt dus eigenlijk niet behandelt, zoals je dit normaal van persoon tot persoon wel zou doen. Er wordt niet stilgestaan bij het feit dat jij ook een persoon bent, en al zeker niet bij het feit dat jij deze e-mails nog zo netjes mogelijk probeert te beantwoorden en hier de tijd voor maakt. (Terwijl je gerust andere dingen te doen hebt)

Enkele voorbeelden van e-mails die deze irritatie opleveren

Zoals je kunt lezen op de pagina over, heb ik meerdere websites en een webwinkel. Daarnaast ben ik bezig om een aantal domeinnamen/websites (ik heb er gewoon geen tijd meer voor) te verkopen. Ook heb ik zelf een tijd op de markt gestaan, en hiervan zijn nog restanten die ik via Marktplaats te koop aan bied. Ik ben dus een groot deel van de dag bezig met het ontvangen en beantwoorden van e-mails. Dit is ook de reden dat ik het tijd vond voor dit artikel, want het lijkt steeds erger te worden! Een aantal voorbeelden die ik letterlijk uit de ontvangen e-mails heb gekopieerd(natuurlijk wel zonder het e-mailadres van de verzender, en het zijn de complete berichten, ik heb er niets uitgelaten):

–          site nog te koop?

–          Ben geinteresseerd in de partij.

Met vriendelijke groet

–          ik zou graag kopen

En dit zijn maar een paar voorbeelden. Ik krijg er dagelijks meerdere van deze binnen. Ligt het aan mij als ik zeg dat ik dit ronduit onbeschoft vind? En verwachte deze mensen nu echt iedere keer dat ze netjes antwoord krijgen? Ja dus. Want als je dat niet doet krijg je ineens wel een e-mail met een heel verhaal met daaraan de klacht dat je hun e-mails niet beantwoord!

5 tips voor het beantwoorden van e-mails, die onderdeel zijn van de nettiquette

Als we ons allemaal iets netter gedragen in het e-mailverkeer zal het een veel prettiger onderdeel worden van het werk. Ook voor degene die e-mails schrijven zoals bovengenoemde voorbeelden; je krijgt veel eerder een duidelijk en netjes antwoord, als je zelf ook nette en serieuze e-mail stuurt. Je kunt er niet vanuit gaan dat jouw e-mail serieus wordt beantwoord, als je zelf geen serieuze e-mail stuurt!

Dit zijn 5  tips die als onderdeel van de nettiquette gelden voor het versturen en beantwoorden van e-mails; Nettiquette voor e-mails

–          Begin met een nette aanhef. Open de e-mail met bijvoorbeeld Beste…, Hallo… etc.

–          Stel de vraag netjes en volledig. Hoe kan een vraag worden beantwoord als deze niet duidelijk is?

–          Stel je vragen en wil je graag een serieus antwoord? Zet dan onderaan het bericht; Alvast bedankt.

–          Sluit af met een groet.

–          Sluit af met je eigen naam onderaan de e-mail

Het hoeft allemaal niet eens zo super netjes. Je bent niet verplicht om perse iemand aan te spreken met u (al is dit wel netjes als je iemand niet kent), of af te sluiten met “Vriendelijke groet”. Al zet je in ieder geval maar “groet” neer. Zo moeilijk is dat toch niet!?

Ik ben benieuwd of je hier zelf ervaring mee hebt, en wat jouw mening is?  

Willem