Je bent een webwinkel begonnen, krijgt bezoekers, maar de verkoop wil niet erg vlotten. Hoe kan dat?

Bij een webwinkel zijn er veel factoren die hierin mee kunnen spelen. 1 van de belangrijkste factoren zijn foto’s. Een mooie foto verkoopt je product! Hier zijn 5 tips voor mooiere webwinkel foto’s .

Tip 1: Zorg voor lichte foto’s

Als je de foto’s zelf maakt, kun je dit het beste bij daglicht doen. Kunstlicht zorgt er al snel voor dat het product een heel andere kleur krijgt, of toch te donker wordt door de schaduw. Zoek een plekje in daglicht, zonder teveel schaduw, maar ook niet in de volle zon. In de zon kan het product te veel gaan glinsteren/glimmen, waardoor de foto alsnog onduidelijk kan worden.

Tip 2: Plaats alleen scherpe foto’s

Zorg ervoor dat iedere foto die je plaatst, scherp is. Als een foto onscherp is, kan een klant het product niet goed bekijken, en zal deze waarschijnlijk niet over gaan tot verkoop. Het is belangrijk om hiervoor een goed fototoestel aan te schaffen. Deze kan automatisch focussen op het onderwerp van de foto, waardoor hij zichzelf scherp stelt.

Tip 3: De juiste achtergrond

Het beste is om voor de product foto’s, te kiezen voor een effen achtergrond. Een drukke achtergrond, of donker, kan afleiden van het product, of zorgen dat het product onduidelijk te zien is. Ook is het belangrijk om te zorgen dat een achtergrond de hele foto beslaat. Dus niet dat deze halverwege ophoud, en dat je dan bijvoorbeeld de tafel eronder ziet.

Tip 4: Het product zo groot mogelijk op de foto zetten

Probeer zo dicht mogelijk bij het product te fotograferen. Zo staat deze er groot op, i.p.v. dat je meer achtergrond dan product ziet. Het mooiste is, als je ervoor kunt zorgen dat de foto’s in de webwinkel vergroot kunnen worden. Zo kan de klant duidelijk alle details bekijken, en koopt eerder het product.

Tip 5: Meerdere foto’s van een product

Is het een duur product dat je verkoopt? Of is het zo groot dat het niet alles op 1 foto te zien is? Zorg dan voor meerdere foto’s van het product. (Bij kleding bijvoorbeeld de voorkant en de achterkant, als de achterkant bijzonder is) Op die manier kan de klant alle kanten en details van het product zien, en hoeft deze niet te twijfelen of het wel of niet geschikt is. Mooiere webwinkel foto's

Waarom zijn mooie webwinkel foto’s zo belangrijk?

Wanneer een bezoeker op jouw webwinkel beland, moet deze er meteen aantrekkelijk uitzien. Daarnaast moeten de productfoto’s aan een aantal voorwaarden voldoen, wil de klant overwegen om het artikel aan te schaffen. Zijn de webwinkel foto’s onduidelijk, donker of niet mooi, haken ze meestal direct af. De reden hiervoor is dat het niet prettig kijkt, maar ook omdat het er niet professioneel uitziet. Hierdoor kunnen bezoekers denken dat je je eigen webwinkel niet serieus neemt, en er niet genoeg moeite voor wil doen. Of misschien zelfs dat het niet betrouwbaar is om hier iets te kopen. Kortom, mooie webwinkel foto’s zijn belangrijk als je de conversie wilt verhogen!

Willem