Op dit blog staan al aardig wat artikelen over hoe je geld verdient met het internet, en ook door middel van een website.

In dit artikel wil ik het meer hebben over als je al wat geld verdient met een website maar het lukt je niet om er meer van te maken.

Als mensen denken aan meer geld willen verdienen met een website, denken ze altijd direct aan meer bezoekers krijgen.

Allereerst ga je alleen meer geld verdienen als het ook gerichte bezoekers zijn, maar daarnaast is er een veel simpelere manier om meer geld te verdienen en dat is door middel van conversie optimalisatie.

Klinkt als een moeilijk woord, maar het kan het verschil maken tussen niets wat verdienen en flink wat winst maken.

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie houdt in dat je meer geld verdient (of meer aanmeldingen krijgt) met exact hetzelfde aantal bezoekers.

Dit doe je in principe door A/B splittesting. Dat houdt in dat je een originele pagina hebt (pagina A) en die test tegen een variant pagina (pagina B).

Je laat dan splittest software, zoals Google Content Experiments (gratis te gebruiken in Google Analytics) meten welke pagina het vaakst leidt tot een bepaald doel (conversie dus).

Realiteit is dat je echt VEEL bezoekers wilt hebben om snel resultaten binnen te krijgen. Een site als booking.com doet iedere 15 minuten een test, bol.com ieder uur maar dat is enkel door de extreem hoge bezoekersaantallen… en hoe je conversie je wordt hoe sneller je ook weer kunt testen.

Daarom ga ik niet precies vertellen hoe je moet A/B testen, maar geef ik je wat tips die eigenlijk op iedere site wel meer omzet opleveren.

Tip #1: Meer verdienen met je advertenties

De locatie van advertenties van een website hebben een grote invloed op het aantal kliks en dus winst.

Veel mensen zetten adsense advertentie blokken in een widget (zo’n blok naast je artikel). Adsense is overigens een programma van Google waarbij je advertenties kan plaatsen op je eigen site en waarbij je na iedere klik geld krijgt van Google.

Het probleem met adsense in een widget stoppen is dat maar weinig mensen het überhaupt zien.

Als je dus meer geld wilt verdienen, moet je je zelf de volgende vraag stellen: wat is dé plek waar mensen kijken als ze op mijn site komen?

Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk de eerste regel van je tekst. Daarom is over het algemeen een adsense blok aan de linkerkant van de je eerste regel tekst hetgeen wat je het meeste oplevert.

Het kan zo maar zijn dat als je je adsense van je widget verplaatst naar die plek, dat je dan direct 2 á 3 keer meer kliks krijgt en dus ook 2 á 3 keer meer verdient.

Uiteraard gaat de gebruiksvriendelijkheid hierdoor wel iets van omlaag maar zolang het tekstadvertenties zijn is dat geen ramp.

Tips #2: Meer verdienen door duidelijke intext links

Als je je eigen producten of diensten wilt verkopen of die van een ander (zoals bij affiliate marketing) zijn mensen snel geneigd agressieve banners te plaatsen.

Deze banners knallen ze dan boven, onder of naast het artikel. Het directe nadeel hiervan is dat de gebruiksvriendelijkheid omlaag gaat… maar er is nog iets.

Banners hebben namelijk over het algemeen een lagere doorklikratio dan intext links. Intext links zijn aanklikbare woorden in een tekst.

Dus door banners te gebruiken gaat niet alleen je gebruiksvriendelijkheid omlaag maar er zijn ook minder mensen die klikken. De intext links staan ten slotte in de tekst (iets waar vaak de meeste aandacht op wordt gericht) in plaats van banners die naast, boven of onder een artikel staan.

Een intext link in je tekst, liefst onderaan je artikel, levert je meer geld op en is prettiger voor je bezoeker. Twee vliegen in één klap dus.

Tips #3: Meer verdienen door bezoekers “warm” te maken

In het vorige kopje zei ik dat intext links over het algemeen effectiever zijn dan banners.

Maar om nog meer mensen te laten klikken en ook bereid te maken om op de volgende pagina ook echt iets te gaan kopen of zich ergens voor aan te melden, is mensen ‘warm’ maken noodzakelijk.

Om dit uit te leggen zal ik een voorbeeld geven.

Dit zijn twee slechte marketing teksten onderaan een artikel (de links zijn neplinks):

“Vond je dit artikel interessant? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.”

(het woord nieuwsbrief zou ik überhaupt niet gebruiken omdat het nietszeggend en saai klinkt)

OF

“Als je meer informatie wilt over geld verdienen op internet, bekijk dan mijn product.”

Hier zijn wel goede marketing teksten voor meer kliks naar je verkooppagina of aanmeldformulier:

“Ik heb een 7 delige video serie gemaakt, waarin ik mijn grootste geheimen over geld verdienen op internet onthul. 

Je leert effectieve technieken voor het krijgen van veel bezoekers uit Google en hoe je hiermee geld gaat verdienen, vaak bijna volledig passief.

Meld je hier aan voor mijn GRATIS 7 delige video serie.”

OF

“In de afgelopen jaren heb ik mij verdiept in alles wat te maken heeft met geld verdienen op internet en ik er een volledig inkomen uit gehaald, volledig vanuit huis.

 

Met al mijn ervaringen heb een methode ontwikkelt, genaamd het Online Geld Verdienen Systeem, waarmee ook jij een inkomen kan generen op het internet.”

Wanneer je artikelen op deze krachtige manieren gaat afsluiten, zal je veeeeeel meer geld gaan verdienen met exact hetzelfde aantal bezoekers als daarvoor.

Als je nog vragen hebt, hoor ik ze graag.

Wil je meer interessante artikelen ontdekken over hoe je goed geld kunt verdienen op het internet? Lees dan meer artikelen op ons geld verdienen blog vol tips en technieken.

Over de auteur

Alex Hartman is internet ondernemer en sociaal psycholoog. Hij verkoopt digitale producten in uiteenlopende markten. Zijn expertise ligt bij seo, WordPress en conversie optimalisatie.

Willem